Właśnie zakończyliśmy naszą podróż do krainy muzyki. Nie od dziś wiadomo, że dzieci bardzo lubią muzykę i zabawy z nią związane – śpiewanie, taniec i grę na instrumentach. W tym tygodniu skupiliśmy się jednak nie tylko na zabawie, lecz także na poznawaniu instrumentów i gatunków muzycznych. Na początku tygodnia poznaliśmy najdawniejsze instrumenty, takie jak grzechotki, bębny i… ciało człowieka (klaskanie, tupanie, wydawanie dźwięków). Potem przeszliśmy do tych współczesnych. Przypomnieliśmy sobie nazwy kilku z nich, inne poznaliśmy. Dzieci dowiedziały się, czym różnią się instrumenty dęte i strunowe oraz które instrumenty należą do danej grupy. Poznały także różne gatunki muzyczne, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju muzycznego. Nie powinny słuchać jedynie muzyki klasycznej i piosenek dla dzieci, równie ważna jest
wiedza na temat pozostałych gatunków – zwłaszcza tych najpopularniejszych. Podczas tego tygodnia przedszkolaki bawiły się w rytm rapu, disco, rocka, jazzu oraz muzyki elektronicznej. Repertuar dobraliśmy bardzo starannie, tak by nie zawierał treści nieodpowiednich dla dzieci. Podczas tego tygodnia dzieci wykonały kilka prac plastycznych. Nie zabrakło tematów związanych z muzyką klasyczną. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat orkiestry. Dowiedziały się, kim jest dyrygent oraz do czego służy batuta. Poznały również inne trudne słowa, np. opera, filharmonia itp. Dzieci doskonaliły też umiejętności matematyczne, takie jak przeliczanie, klasyfikowanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów, kodowanie i dekodowanie. W tym tygodniu poznały także ostatnią w tym roku literę – H, h. Jest ona trudna – nie tyle ze względu na wygląd, ile na
swoją bezdźwięczność, przez co dzieciom trudno ją usłyszeć w niektórych słowach. Zachęcamy do przeprowadzania w domu różnego rodzaju zabaw wspomagających rozwój słuchu fonemowego. Proponujemy np. grę „Kto więcej”, polegającą na wyszukiwaniu słów rozpoczynających się daną głoską – wygrywa ten, kto znajdzie ich więcej.