Tematyka zajęć: Wpływ metali ciężkich na organizmy żywe
Groźnym skutkiem rozwoju cywilizacji i przemysłu jest rozprzestrzenianie się metali ciężkich. Zawarte w atmosferze pyły wraz z metalami ciężkimi opadają na nadziemne części roślin oraz dostają się do gleby. Pobierane są przez korzenie roślin lub zwierzęta wypasane przy drogach i w ten sposób włączane są do łańcucha pokarmowego. Pierwiastki te nie ulegają biodegradacji. Raz wprowadzone do środowiska krążą w nim stale, zmieniając, co najwyżej swoją formę. Metale ciężkie są wszechobecne, można je wykryć w każdym materiale organicznym i w każdym żywym organizmie. Są także zagrożeniem dla człowieka.
Na zajęciach szczególną uwagę poświęciliśmy drogom, którymi metale mogą wnikać do organizmów żywych. W przypadku roślin przyjrzeliśmy się budowie korzenia, a w przypadku zwierząt i człowieka – budowie układu pokarmowego.
Budowa i rola poszczególnych elementów układu pokarmowego, uczniowie poznawali przy wykorzystaniu metody aktywizującej – stacje uczenia się:
- W klasie znajdowały się przygotowane stoły – stacje uczenia się.
- Na każdym stole przygotowano materiały dla uczniów np. atlasy anatomiczne, podręcznik anatomii, teksty źródłowe, rysunki, prezentacja multimedialna.
- Uczniowie otrzymali karty pracy, na których zaznaczali rozwiązania zadań z poszczególnych stacji.
- Uczniowie przechodzili od stacji do stacji i rozwiązywali zadania.
- Każdy uczeń pracował swoim indywidualnym rytmem.
Na zakończenie uczniowie zaprezentowali efekty swojej pracy. Wszyscy zaangażowali się w samodzielne poszukiwanie wiedzy i wszystkim udało się ją odnaleźć.