Powietrze jest niezbędne do życia wszystkim organizmom – o tym każdy wie, nawet przedszkolak. Jednak powietrze nie zawsze jest czyste i to już nie dla wszystkich jest takie oczywiste. Dlaczego tak jest i co możemy z tym zrobić? W naszym przedszkolu została przeprowadzona akcja, która ma na celu zwiększenie świadomości w zakresie jakości powietrza, źródeł zanieczyszczeń, sposobów zapobiegania emisji zanieczyszczeń oraz ich wpływie na środowisko. Przedszkolaki poznały niebieskiego Atmoludka, który pomógł im zrozumieć co złego dzieje się z powietrzem i co można zrobić żeby było lepiej. Wszystkie grupy wspólnie zajęły się tym problemem. Na początku dzieci starały się zrozumieć jak ważne jest oddychanie, zrozumiały, że nie można długo wytrzymać z zatkanym nosem. Następnie określaliśmy właściwości powietrza:
– wszechobecne
– bezbarwne
– bezwonne
– nie ma smaku.
Oczywiście te określenia odnoszą się do czystego powietrza, ale dzieci wiedziały, że nie zawsze jest takie, a zanieczyszczają je dymy.
Jednak dymy mają różne kolory, a po kolorze dymu z komina można określić czy jest on niebezpieczny i co było spalane w piecu, z którego on się wydobywa.
Następnie dzieci oglądały filmiki pt: „ Dziękuję, nie truję” z ogólnokrajowej akcji informacyjno – edukacyjnej dotyczącej problemu niskiej emisji, która jest głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza.
odc 1. „Co to jest niska emisja”
odc. 2 „Kogo dotyczy niska emisja”
odc. 3 „Niska emisja, a zdrowie”
odc. 4 „Niska emisja, a środowisko”
odc. 5 „Jak zapobiec niskiej emisji”
Filmiki można oglądnąć na stronie: www.nie-truje.pl
Dzieci dowiedziały się również, że zanieczyszczenie powietrza można mierzyć.
Nasz przyjaciel ATMOLUDEK pomaga nam w określeniu stanu naszego powietrza, wystarczy, że popatrzymy na jego kolor i buzie.
Kolejne zadanie polegało na dopasowaniu ATMOLUDKA do ilustracji przedstawiających środowiska czyste i zanieczyszczone. A tak wyglądają nasze ATMOLUDKI:
Na zakończenie dzieci wysłuchały, a później wspólnie zaśpiewały piosenkę o powietrzu (Piosenki Akademii Nauki).
Następnie ze śpiewem na ustach: „Powietrze jest wszędzie i niech go nie ubędzie”, zabrały się do kolorowania obrazków przedstawiających naszą planetę Ziemię z czystym i zanieczyszczonym powietrzem.
Do zajęć zostały wykorzystane materiały ze stron internetowych:
- www.nie-truje.pl
- www.niebieskiatmoludek.pl
- Piosenka o powietrzu: www.youtube.com/watch?v=bPDLRyBvKxo
- Jakość powietrza można sprawdzić wchodząc np. na tę stronę:
https://map.airly.eu/pl/